Raadhuisplein


Raadhuisplein
©:

In 1950 motiveerde men de naamswijziging van het centraal gelegen Tramplein* in Raadhuisplein als ‘toepasselijker’. Hoewel bij de samenstellers van dit boek geen raadsbesluit bekend is waarin de naamgeving Tramplein officieel is vastgelegd, kan op grond van het navolgende worden aangenomen dat dit wel is geschied. In 1912 namelijk besloot de raad in verband met de ingebruikstelling van het nieuwe raadhuis ‘op voorstel van Burgemeester en Wethouders: 1e te verklaren dat het raadhuis staande aan de Kerkstraat, plaatselijk gemerkt no 19, niet meer voor den openbaren dienst bestemd zal zijn, met ingang van 3 september 1912 des namiddags 3 uur en 2e het gebouw staande aan het Tramplein, plaatselijk gemerkt no 1, als raadhuis in gebruik te nemen met ingang van 3 september 1912, des namiddags te 3 uur’. Als bijzonderheid kan nog worden vermeld dat vanaf 1899, toen de tramdienst Haarlem-Zandvoort in gebruik werd genomen, tot aan 1950, kennelijk niemand behoefte had om de Grote Krocht en de Kleine Krocht, waartussen het Tramplein lag ingesloten, als straatnamen te laten vervallen en deze straten alsmede de adressering van de daaraan liggende percelen te integreren in het Tramplein. Pas na de naamswijziging in 1950 heeft men aan de Grote Krocht wijzigingen aangebracht. Zo werd aan de oneven zijde de adressering van perceel Grote Krocht 1 gewijzigd in Kerkplein 8 en van Grote Krocht 3 in Kerkplein 9. Aan de even zijde wijzigde de adressering van de percelen Grote Krocht 2 t/m 16 in Raadhuisplein 1 t/m 6. Dit had tot gevolg dat de nummering aan de even zijde van de Grote Krocht begint met nr. 18 en aan de oneven zijde met nr 5. In de adressering van de percelen aan de Kleine Krocht is niets gewijzigd. Deze percelen zijn overigens eind 1979 allemaal gesloopt ten behoeve van de uitbreiding van het raadhuis, een uitbreiding die in 1981 klaar was.
Het is wel jammer dat na de opheffing van de tramlijn in 1957 geen enkele aanduiding in Zandvoort meer herinnert aan dit populaire vervoermiddel,waarmee toch zo’n zestig jaar lang tienduizenden mensen naar en van Zandvoort zijn vervoerd. En dat meestal zonder noemenswaardige vertraging en in elk geval zonder filehinder! Alleen al op historische gronden zou men daarom in Zandvoort iets moeten benoemen dat herinnert aan de populaire Blauwe Tram.

Het raadhuis dat in 1912 in gebruik is genomen, is gebouwd volgens een ontwerp van de toenmalige gemeenteopzichter J. Jansen jr. De aan hem verstrekte opdracht omvatte het maken van een ontwerp voor een nieuw raadhuis, met daarin tevens een politiebureau en aan de westzijde een conciergewoning. Het raadhuis is in Oudhollandse stijl opgetrokken en oogstte na voltooiing van alle kanten blijken van bewondering voor het fraaie uiterlijk. De kranten in die tijd lieten zich lovend uit over de nieuwe schepping in Zandvoort en noemden het een sieraad voor het dorp. De bouwkosten bedroegen ƒ 49.250,–. Met grond- en interieurkosten is dat uiteindelijk ƒ 55.000,– geworden. De bouw van een nieuw raadhuis was noodzakelijk geworden omdat de gemeentetaken door de snelle ontwikkeling van Zandvoort dermate waren toegenomen, dat het oude raadhuis – sinds 1873 in gebruik – te klein was geworden. De raadsvergaderingen bijvoorbeeld werden al geruime tijd in Hotel Driehuizen gehouden omdat daarvoor in het raadhuis geen plaats meer was. Dit speciaal als raadhuis gebouwde pand stond in de Kerkstraat op de plek waar nu het perceel nr. 19 staat. Overigens was vóór 1873 de zetel van het plaatselijk bestuur van de gemeente gevestigd in het pand Kerkstraat 28. Helaas is niet bekend gedurende welke periode dit als raadhuis dienst heeft gedaan. Datzelfde geldt ook voor het Rechthuis waar in vroeger eeuwen schout en schepenen hun zetel hadden. Het Rechthuis moet aan het Kerkplein hebben gestaan, maar het is helaas onbekend waar precies.
De uitbreiding aan de westzijde van het raadhuis dateert van 1980 en is gebouwd overeenkomstig een gezamenlijk bouwplan van de Zandvoortse architecten W. Ingwersen en ir. C.J. Wagenaar. De behandeling in de diverse commissies en in de gemeenteraad vergde 6 jaar; de bouwtijd 1 jaar. Voor de realisering stelde de raad in juni 1979 een krediet beschikbaar van bruto ƒ 4.410.000,–. De officiële opnening van de nieuwe uitbreiding vond plaats op 19 maart 181.

Lees meer

Details

Plaatsnaam:
Zandvoort
Straatnaam voluit:
Raadhuisplein
Sorteernaam:
Raadhuisplein
Groepering straatnaamgeving:
Gebouwen en bouwwerken

Gerelateerde informatie


OnderwerpenFoto’s



Reageren

Via onderstaand formulier kunt u een reactie achterlaten voor de auteur of de eigenaar van het item. (Administrator)