Unfortunately, at the moment we can provide only parts of this website in the English language. For those parts of the website that not yet have been translated we recommend use of the Google Translate option next to the title of the item.
De naam van deze doorgang van het Kerkplein naar de Kleine Krocht was vroeger Gasthuisslop*. Er is geen raadsbesluit bekend van de wijziging van de naam in Kerksteeg, maar in een bekendmaking over enkele verkeersregelingen, in mei 1932 door burgemeester en wethouders van Zandvoort gepubliceerd, wordt ook de Kerksteeg genoemd. Vermoedelijk heeft men de naam Gasthuisslop tussen 1929 en 1932 gewijzigd in Kerksteeg naar aanleiding van de sloop van het Oude Mannen- en Vrouwengasthuis in februari 1929. Wellicht is daarbij overwogen dat de herinnering aan dit gebouw toch ook al vastlag in de namen Gasthuisplein en Gasthuisstraat. De Kerksteeg is de enige straatnaam met de aanduiding ‘steeg’ die is overgebleven van de vele smalle stegen en steegjes die het Zandvoort van vóór de Tweede Wereldoorlog rijk was.

