Unfortunately, at the moment we can provide only parts of this website in the English language. For those parts of the website that not yet have been translated we recommend use of the Google Translate option next to the title of the item.
Oosterparkstraat
Loopt van de Westerparkstraat naar het Ir. G. Friedhoffplein.
In de jaren 1899-1900 werd het duinterrein ten zuiden van de Hogeweg geëgaliseerd en geschikt gemaakt voor bebouwing. Dit terrein was oorspronkelijk een van de vlaayen in de zuidduinen (vlaaye = vallei). Om het verstuiven van de ontstane zandvlakte tegen te gaan, werd er helm op geplant. In de volksmond ontstond al gauw de naam het Helmpark; een voetbalveld dat daar later werd aangelegd, kreeg ook deze naam. De benaming ‘park’ is gebleven in de namen Oosterparkstraat en Westerparkstraat; de naam Westerparkstraat kwam in de plaats van de Parkstraat*, die al sinds 1901 bestond.

